Ceaiul verde – miracol?
“Mai bine se sta trei zile fara mincare, decit o zi fara ceai” (Proverb chinezesc)
Dovezile arheologice sugereaza faptul ca oamenii au inceput sa consume frunze de ceai muiate in apa fierbinte mai mult de 500 mii ani in urma. De asemenea, se indica ca India si China au fost printre primele tari care au inceput sa cultiveze ceaiul. In prezent, sute de milioane de oameni beau ceai, iar cercetarile ne insinueaza ca in special ceaiul verde (Camellia sinesis) poseda o multime de beneficii asupra sanatatii noastre. Spre exemplu, in 1994 Institutul National de Cancer a publicat rezultatele unui studiu epidemiologic, indicind ca ceaiul verde a redus riscul cancerului stomacal la barbatii si femeile din China cu circa 60%. Universitatea din Purdue recent a ajuns la concluzia ca un component a ceaiul verde inhiba cresterea celulelor de cancer. Exista, la fel, cercetari care indica ca intrebuintarea ceaiului verde micsoreaza nivelul de colesterol.
In concluzie, ceaiul verde este folositor pentru prevenirea urmatoarele boli:
- cancer;
- artrita reumatoida;
- nivel inalt de colesterol;
- boli cardiovasculare;
- infectii;
- afectarea imunitatii.
Secretul ceaiului verde constituie in concentratia bogata de polifenoli, si anume epigallocatechin gallate (EGCG). EGCG este un antioxidant foarte puternic: in afara de oprirea cresterii a celulelor de cancer, acesta ucide celulele canceroase fara a afecta tesutul sanatos. De asemenea, EGCG reduce nicelul colesterolului, si impiedica formarea cheagurilor de singe anormale. Acesta din urma este important deoarece tromboza (formarea cheagurilor de singe anormale) este principala cauza a infarctului miocardic şi accidentului vascular cerebral.
Pentru o mica comparatie, ceaiul verde si “Paradoxul Francez”. De mai multi ani, savantii erau nedumeriti de ce francezii avind un regim alimentar bogat in grasimi, au o incidenta mai redusa de boli cardiace decit americanii. Raspunsul a fost gasit in vinul rosu, care contine resveratrol, un polifenol care limiteaza efectele negative a fumatului si mincarii grase. In 1997 un studiu a cercetatorilor de la Universitatea din Kansas au determinat ca EGCG are o putere dubla decit resveratrol, explicind in asa fel de ce rata bolilor cardiace la barbatii Japonezi este redusa, chiar daca circa 75% dintre acestia sunt fumatori.
Probabil, va intrebati de ce celelalte tipuri de ceaiuri nu au aceleasi efecte pozitive. Ceaiul verde, oolong si ceaiul negru, toate sunt frunze de Camellia sinesis. Insa, diferenta acestora este in modul de preparare a lor. Frunzele de ceai verde sunt aburite, impiedicind in asa mod ca componentul EGCG de a fi oxidat. Frunzele de ceaiul negru si oolong sunt fermentate, si ca rezultat EGCG este descompus in alte elemente care nu sunt intr-atit de eficienti in combaterea si prevenirea diverselor boli.
Ceaiul verde este util pentru cei ce detin o oarecare dieta. In Noiembrie 1999, Jurnalul American de Nutritie a publicat urmarile a unui studiu la Universitatea din Geneva din Elvetia. Cercetatorii au constatat ca barbatii care au combinatie de cofeina si ceai verde au ars mai multe calorii, decit cei care consuma doar cofeina.
Ceaiul verde poate ajuta si prevenirea cariei la dinti. Pe linga abilitatile de distruge a bacteriilor care provoaca intoxicatia alimentara, ceaiul verde ucide si bacteriile care cauzeaza placa dentala. In acelasi timp, deja au inceput sa iasa in vinzare produse cosmetice care contin ceai verde.
Insa, din pacate exista si o latura negativa de consumare a ceaiului verde, si anume insomnia, deoarece ceaiul verde contine cofeina. Totusi, in comparatie cu cafeaua, ceaiul verde contine mai putina cofeina. Spre exemplu, in 175-225 ml de ceai verde se contine 30-60 mg de cofeina, iar in 225 ml de cafea in mai mult de 100 mg. Deci e de dorit de a va abtine de o ceasca de ceai verde inainte de somn, si desigur depinde de organismul vostru, caci nu toti sunt sensibili la cofeina.
Sunt diferite pareri afernte cantitatii de consumare a ceaiului verde. O revista japoneza a raportat ca persoanele care au servit in jurul a 10 cesti de ceai verde pe zi, nu sunt expusi riscului de a avea cancer cu circa 3 ani mai mult, daca comparam cu cei ce au servit mai putin de 3 cani de ceai pe zi (in 3 cesti de ceai de verde se contin aproximativ 240-320mg de polifenoli). Iar Universitatea din Cleveland a concis faptul ca daca serviti mai mult de 4 cani de ceai verde pe zi, puteti preveni artita, sau sa reduca anumite simptome la persoanele care deja sufera de aceasta boala. La fel, japonezii au declarat ca femeile care consuma mai mult de 5 cani de ceai verde pe zi, au mai putine sanse de a avea cancer la piept, si boala se va raspindi cu mult mai lent. Multe companii care comercializeaza pastile ce contin polifenoli pretind la faptul ca femeile ar trebui sa consume circa 10 cani de ceai verde per zi.
Foarte mult importa si cum preparati ceaiul verde. Daca nu este pregatit corect, atunci toti acesti polifenoli care aduc avantaje sanatatii pot distruge gustul placut al ceaiului. In primul rind este necesar de a nu face exces de frunze de ceai verde. Cel mai bine este de a lasa apa clocotita circa 3 minute inainte de a turna in cana, de asemenea e solicitat de a turna apa in ceasca, apoi deja de adaugat ceaiul verde, in asa mod puteti evita ca ceaiul sa fie amar.
Pe piata Moldovei gasim o varietate de ceaiuri verde, cu diferite adaosuri, deja depinde ce preferati. Consider ca ceaiul verde este o metoda destul placuta de prevenire a anumitor boli, savurind aroma nemaipomenita si relaxindu-va la maxim cu gindul ca anumiti polifenoli va salveaza sanatatea D-voastra.


